Spaanse Pyreneeën 2018

Een prachtige omgeving. Wegen met circuit asfalt. In combinatie met het prachtige weer dus aan alle voorwaarden voldaan om lekker leerzaam te toeren en werken aan je vaardigheid als motorrijder. Maar ook de saamhorigheid in de groep is een belangrijke factor. Zo is deze training ook een echte vakantie.

Peter

Spaanse Pyreneeën 2018

Het hotel was fantastisch: Kamer, Uitzicht, Keuken - Peter en Ruud waren geweldig: sympathieke jongens, deskundig, warm & vriendschappelijk, zeer opbouwende feedback, erg zorgzaam.

Behalve het feit dat ik halverwege de training ziek werd, heb ik genoten van alles: de trainers, de groep, het rijden in de bergen. Alles was zeer prima !!

Dagmar

1-2 september 2018 Teutoburgerwald

Annet en ik (Alphons) gaan zeker nog een vervolg training doen.

Het is niet alleen leerzaam, maar ook leuk en gezellig.

9 t/m 11 juni 2018

Met plezier heb ik deze training gevolgd, onder leiding van zeer gepassioneerde en gedreven mensen, ter zake kundig, die daarbij zeker de menselijke maat niet vergeten, een ieder in hun waarde latend, rekening houdend met niveau en ervaring van een ieder maar je zeker iets willen bijbrengen en je een niveau hoger willen tillen.

Hierbij worden ook zeker de factoren gezelligheid, humor en menselijke interesse niet vergeten, een aanrader, zelfs zeer ervaren rijders leren hier nog wat (bij).

Jan

10 t/m 13 mei 2018 - Drielandentraining

Zonder meer voldeed deze training aan mijn verwachting, de gegeven instructies werden nooit vervelend of saai het bleef dus om interessant om naar je eigen verbeterpunten en/of die van anderen te luisteren.

Winand

10 t/m 13 mei 2018 - Drielandentraining

De 3 landentraining overtrof mijn verwachtingen. Ik wilde de juiste technieken leren om goed en veilig door berggebieden te rijden, maar dat ik daarbij ook nog eens geleerd heb om dat alles op tempo te doen had ik van te voren niet kunnen bedenken.

Dankzij Peter heb ik op een prettige manier de mogelijkheden van mijn motor ervaren. Zijn rustige en duidelijke uitleg zorgt dat je alles uit je motorfiets kan halen om zo vele uren plezier te beleven. Verder is het een feestje om 4 dagen met een groep motorrijders op te trekken.

Chapeau Peter, ik hoop in de toekomst nog eens een training bij je te volgen. 

Jolanda

10 t/m 13 mei 2018 - Drielandentraining

Wat heb ik genoten het was echt top hoop gelachen en veel bij geleerd en nog meer zelfvertrouwen. En Ruud als trainer wat een top kerel Niks moet alles kan. Bedankt voor deze dagen.

Marco

3 t/m 5 september 2016

Zoals de voorgaande keren weer een geslaagd weekend gehad met moto-active. De goede lijnen rijden op een strak tempo in een mooie omgeving doet het telkens weer! Iedereen weer bedankt en tot een volgende keer! Groeten, Benno Ik zou elke deelnemer adviseren om bij de trainer achterop een ritje te maken zoals ik het met Ruud heb mogen ervaren. Daarna besef je wat een Motor allemaal kan en dat snelheid ook in de bocht alleen maar bijdraagt aan een goed wegcontact. Er gingen tijdens die rit 2 dingen door mijn hoofd : mijn god wat gaat het fucking hard en mijn god ongelooflijk wat kan een goede Motor met een goede Motorrijder kan. Dit moet je meegemaakt hebben om het te begrijpen. Dan kun en durf je het daarna zelf step bij step te optimaliseren. Chapau voor Ruud ! Alles zit tussen de oren. Die 5 of 10 minuten bij Ruud achterop waren het meest leerzaam van alle uren omdat zij mij het inzicht en vertrouwen hebben gegeven dat de theorie daadwerkelijk in de praktijk ook werkt. Frank

20 t/m 22-08-2016

Zo fijn weer terug op de motor te zijn. Na een aanrijding ( met de auto ) 3 jaar aan mijn herstel gewerkt. Fysiek gaat het goed. Het plezier in motor rijden is niet meer wat het was. Zal vast nog veel tussen mijn oren zitten. En ik moet gewoon meer kilometers maken op mijn motortje. Dan is een voort gezette rijvaardigheids training als deze. De ideale herintreder opstap cursus. Aangezien ik voor bochten motorrij en niet voor rechte wegen. Ave Walter Het was een klein clubje 's morgens in Venlo, maar niet minder gezellig. Na de koffie en voorstelrondje, vertrokken we richting Eifel. Na een stuk snelweg kwamen we in de Eifel aan. En met alle aandacht van peter werden de kijktechnieken en rijlijnen weer bijgeschaafd met goede tips en adviezen. Er werd een lekker tempo gereden, waarbij Mariele mijn maatje even over de streep heeft getrokken door de juiste lijnen voor te rijden. Na een paar kleine buitjes en daarna weer zon hebben we een alle weersomstandigheden gehad. na een lekker ijsje kregen we het certificaat uitgereikt, en zijn we vol frisse tegenzin, maar met een gerust gemoed weer naar huis vertrokken. André

3 t/m 9 juni 2016

Wederom een geweldige week onder elkaar en de accommodatie is ook top. Gart Met 35 jaar en 350.000 km motorervaring behoor je tot de veteranen. En dan zou het toch zo langzamerhand wel moeten kunnen. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Maar ook tijdens de 4e motortraining bij Moto-Active weet Ruud (instructeur) toch elke keer weer op een duidelijke manier de details van wat beter kan uit te leggen. Hij ziet (en kan) werkelijk alles. De Moto-Active trainingen gaan primair over beheersing van de motor onder alle omstandigheden (veiligheid) en het hoeft niet, maar kan wel, hard gaan. Een aanrader voor iedereen die zich bewust is dat motorrijden een continu leerproces is. En dat kun je het beste doen met een professioneel adviserende instructeur. Ik hoop de volgende keer op een grote groep jonge motorrijders. Zij kunnen hier veel beter van worden. (NB. Het is ook gewoon een hele prettige vakantie). Jan

28 t/m 29 mei 2016

Er is theorie, er is praktijk en er is ervaring. In de training van Moto Active wordt dit op een professionele wijze samengebracht William Jeroen en ik (John) vader en zoon, onze rijvaardigheid op motorrijden afgelopen weekend in Duitsland verder kunnen opbouwen door de rustige en professionele instructie door Arthur. Hij liet ieder cursist op eigen niveau rijden en gaf steeds aan dat je je eigen grenzen moest aanhouden. Wij willen dan ook de medewerker van Moto Active bedanken voor onze geslaagde motor leer wekend. Groet, John Jeroen.

2 t/m 3 april 2016

Ik heb weer geleerd en genoten van deze training. Bedankt team Moto Active! Michael Dit was mijn eerste ervaring met een trainings tour en ik vond het bijzonder fijn dat de instructeurs een goede oog hebben mbt de bekwaamheden van de individuele personen en hen ook op de juiste punten konden wijzen waar ze meer aandacht op moesten zetten. Ze konden goed omgaan met alle niveaus en wensen van de cusrsisten zodat iedereen een bevredigend gevoel heeft overgehouden van deze prachtige weekend. Ik vond de hele group tevens erg behulpzaam voor elkaar waardoor je zeker het gevoel krijgt dat je er niet alleen voor staat. Past helemaal bij mijn wensen van een tour rit. Wouter Persoonlijk heb ik veel geleerd ondanks de hoge snelheid, jullie hebben een mooie organisatie en wat zeker een sterk punt is ,is dat jullie allemaal ten alle tijde aanspreekbaar zijn voor alle vragen en dat vond ik super. Pascal Na mijn mailtje dat ik moeite had om de ritten in mijn gps te zetten, werd er meteen aangeboden om mij daarbij te helpen. Vervolgens werd meteen gezegd, blijf maar eten. Waar vind je dit nog? Dit gaf wel aan hoe gemoedelijk het er aan toe gaat. Ik heb het super leuk gehad. Liesbeth Mijn vriendin en ik waren al langer op zoek naar trainingen die we samen konden doen om marit wat zelfverzekerder op de motor te krijgen. Op de motorbeurs raakte mijn vriendin in gesprek met een instucteur van Moto-Active, terwijl ik op een andere stand oordoppen liet aanmeten. Ik denk dat mijn vriendin en de instucteur, die zich later aan mij voorstelde als Ruud, zeker 20 minuten in gesprek waren voordat ik er bij kwam staan. Mijn vriendin was zeer enthousiast over het verhaal wat Ruud mij in het kort uitlegde. Ruud had de training voor ons waar mijn vriendin erg veel aan zou kunnen hebben. De Teutoburgerwald training zou perfect voor haar zijn. Na de motorbeurs kon mijn vriendin niet ophouden over de training die Ruud zo enthousiast had overgebracht op haar. De folder die we meegekregen hadden lag gedurende een hele week op tafel. Elke avond begon ze er over, "het zou wel heel erg gaaf zijn hè, zo'n weekend rijden en leren waardoor ik mij zekerder zou gaan voelen op de motor. En jij kunt dan ook mee, dan schrijf jij je in voor de sportieve groep, en dan heb jij ook nog een leuk weekend". Na een week kwam het verlossende woord van mij, "schat, weet je wat... Schrijf ons maar in". Natuurlijk kon dit niet zonder haar overwinningsdansje rondom de salontafel. Omdat we ons al moesten verzamelen om 9 uur 's ochtends, en we graag fris aan de training wilde beginnen, hadden we ook een extra overnachting geboekt even verderop van het verzamelpunt. En zo'n overnachting is erg aan te raden, omdat je toch een volledige dag op de motor zit, en actief deel neemt aan de training. Wat ook een leuk bijkomend voordeel was, is dat we niet de enige waren die deze overnachting geboekt hadden. Dus op deze manier konden we al een beetje kennis maken met andere deelnemers van de training. Dag 1. Na een lekker ontbijtje gingen we ons klaar maken om naar het verzamelpunt te gaan. Bagage weer in de koffers en de motor voltanken met brandstof, zodat we zonder problemen een paar honderd kilometer zouden kunnen deel nemen aan de training. Iets voor 9:00 uur kwamen we aan op het verzamelpunt. Hier waren al wat deelnemers gearriveerd die rechtstreeks zijn gekomen, zonder overnachting in het nabijgelegen hotel. Na een gratis bakje koffie/thee werden we welkom geheten en kregen we uitleg voor wat ons te wachten zou staan. We werden ingedeeld in de 3 groepen zoals eerder ingeschreven. Ik mocht me melden aan tafel bij Ruud, die de "sportieve" groep onder zijn hoede zou nemen. Samen met 3 andere deelnemers zaten we aan tafel, eerst even een voorstel rondje waarmee Ruud zelf begon. Erg fijn zo'n voorstel rondje, want dan weet je gelijk een beetje met wie je de aankomende 2 dagen gaat doorbrengen. Ik vertelde wat over mezelf, dat ik al een paar jaar last had van een whiplash, maar ook vooral de reden waarom ik mij ingeschreven had. We waren al een tijd aan het zoeken naar een geschikte training voor mijn vriendin, zodat ze een stuk zelfverzekerder op de motor zou kunnen zitten. Ook vertelde ik dat ik me in de "sportieve" groep had ingeschreven maar absoluut niet wist wat ik hier van moest verwachten, en dat ik alleen hier was voor mijn vriendin. Natuurlijk vertelde ik ook dat ik een positief persoon was, en alles aan zou grijpen om wat bij te kunnen leren. Na de voorstel ronde kregen we duidelijke uitleg wat de bedoeling was, kregen we de regels en aandachtspunten te horen waar we ons aan moesten houden. Ruud zou over het algemeen als tweede rijder gaan rijden, zodat hij goed kon observeren wat de eerste rijder deed. En tijdens een stop krijg je feedback over je rijstijl, dingen waar je beter op zou moeten letten of wat je juist anders zou moeten doen. Ook een erg duidelijke regel, niet inhalen tijdens de training. Na elke stop zou er iemand anders voorop rijden, en de andere posities achter Ruud zouden ook wisselen. Dit ook mede zodat je bijvoorbeeld achter Ruud erg goed kon zien welke lijnen ideaal waren om te rijden, en deze ook toe te kunnen passen voor jezelf. Verder was er ook een duidelijke regel, dat als we verkeerd zouden rijden, we moesten wachten bij de goede afslag en wachten tot dat Ruud en diegene die verkeerd reed weer terug waren. Na dit alles kon de echte training gaan beginnen. Natuurlijk mijn vriendin veel plezier gewenst en daarna mezelf gereed gemaakt om te kunnen vertrekken. Na even een stukje gereden te hebben kwamen we aan bij onze eerste stop. Hier zouden we een grote slalom gaan oefenen en later een oefening keren. Door deze activiteit met ons allen te doen, kregen de meeste deelnemers een goed gevoel wat de motor onder hun kont deed, en wat de deelnemer met zijn of haar houding moest doen en hoe in te sturen. Natuurlijk mocht Ruud deze oefeningen voor gaan doen, en deed dit dus ook met bij wijze van spreken, twee vingers in de neus. Voor de deelnemers met wat meer ervaring was dit natuurlijk geen enkel probleem. Maar voor de mensen in de eerste groep, waar de gemiddelde rijervaring 1 jaar was, was het even wennen. Maar met duidelijke feedback en uitleg van de instructeurs was het ook voor deze deelnemers uiteindelijk een peulenschilletje. En hoe fijn kan het zijn om met deze overwinning de rest van de training te vervolgen. Na deze oefening op het parkeerterrein, vervolgden we de route van onze garmins. Het was erg mooi om te zien hoe de rest van mijn groep, netjes de instructies van Ruud aan het opvolgen waren, door de Ruud uitgelegde technieken toe te passen tijdens deze route. Voor mij zelf vond ik dit erg moeilijk, omdat ik in de 10 jaar dat ik al rij, natuurlijk een eigen rijstijl heb ontwikkeld. Het was niet moeilijk om het tempo te volgen, alleen de technieken toe te passen zoals gebruik te maken van de "verkeerde" rijbaan, voelde nog niet goed aan om hier in mee te gaan. Maar ik was ook de enige die nog niet eerder met Moto-Active een training had gedaan. Na een aantal kilometers gereden te hebben hadden we weer een stop. De deelnemer die voorop reed kreeg zijn feedback, en we konden met z'n allen meeluisteren. Na de feedback pakte Ruud een mapje uit zijn koffers met allemaal verschillende bochten afgebeeld. Hierin mochten we zelf aangeven welke lijnen we zouden rijden en hoe we de bocht zouden aansnijden en waar we naar toe moesten kijken. Na verschillende voorbeelden, en rustige maar vooral duidelijke uitleg van Ruud, gaf ik aan dat het tegen mijn principes was om de "verkeerde" rijbaan te gebruiken. Maar ik was hier natuurlijk om te leren en zou het wel graag willen gaan proberen om mijn comfort zone te verlaten. We zouden weer gaan vertrekken, en Ruud verraste mij met het verzoek om voorop te gaan rijden. Ik vind mij niet echt een goede voorrijder, maar ik wist natuurlijk dat ook ik aan de beurt zou komen om te laten zien wat ik kon, en of ik de technieken kon toepassen. Ik dus voorop, met de theorie nog vers in mijn hoofd. De eerste bochten gingen wat moeizaam, omdat ik mijn comfort zone aan het verlaten was. Omdat ik eigenlijk erg veel spiegel kwam ik er snel achter dat Ruud op een veilige maar korte afstand mij volgde, en natuurlijk de lijnen reed, die ik ook moest gaan toepassen. Eigenlijk kon ik gelijk zien, of ik de door mij toegepaste technieken goed uitvoerde en of ik ze in een volgende bochten combinatie toch nog iets moest finetunen. Dit alles werkte voor mij perfect, en had de basis al erg snel onder de knie. Ook zag ik in dat deze manier van rijden, het voor mezelf veel veiliger maakt. Dit omdat je veel meer in en na de bocht ziet, aankomend verkeer sneller ziet maar dat het aankomende verkeer jou ook veel eerder ziet. En dat ze dan ook minder snel geneigd zijn om de binnenbocht te pakken, zoals de meeste automobilisten doen... Maar het meest belangrijkste voor mij, op deze manier rijden koste het me veel minder energie. En dit kon ik natuurlijk met mijn whiplash erg goed merken. Bij de volgende stop kreeg ik veel complimenten over het feit dat ik de technieken goed probeerde toe te passen en kreeg ik zijn feedback over mijn stukje voorop. Dit had Ruud nog niet eerder meegemaakt, dat een deelnemer zijn uitleg en de technieken zo snel en op een goede manier toe te passen. Natuurlijk was er nog wel wat werk aan de winkel, maar daar kon ik mee aan de slag tijdens de rest van de route, terwijl iemand anders de kans kreeg om voorop te rijden. Tussendoor hadden we ook nog een Lunch gepland staan. Heerlijk met z'n allen aan een lange tafel. Dit was erg gezellig, en tijdens de gesprekken aan tafel leek je al een hechte familie te zijn die alle ervaringen met elkaar deelden. De lunch was zoals je gewend bent in Duitsland, voortreffelijk. Na deze lunch, gingen we weer natuurlijk verder met de route die op onze garmins stond. Tijdens de rest van de route kreeg ik echt het gevoel dat de technieken die we moesten toepassen, als een tweede natuur aanvoelde. Het ging me echt gemakkelijk af. Verder was de route die we reden erg divers. Er zaten ook veel smalle boerenweggetjes tussen waar je goed vooruit moest kijken, en technisch moest gaan rijden. Kiezen waar je het beste kon rijden en hoe je op een veilige manier met het vuil op de weg de bocht moest doorkomen. Voor mij geen probleem, maar de gedachte dat ook mijn vriendin de zelfde route zou moeten rijden, hier ook langs zou komen, maakte mij wel eventjes wat nerveuzer. Waardoor ik soms moeite had me te concentreren op de weg voor me. Hierdoor nam ik wat afstand van de groep, maar het duurde niet lang of ik kon me van het nerveuze gevoel af zetten en weer volop deelnemen aan de training/vervolgen van de route. Aangekomen bij het hotel, had ik een zeer voldaan gevoel, en de eerste trainingsdag zeer positief afgesloten. Omdat wij de "sportieve" groep waren en mijn vriendin in de langzamere beginners groep zat, moesten we wat langer wachten tot dat ook de laatste groep aan kwam bij het hotel. Natuurlijk wel in spanning wachten, omdat je toch niet weet hoe je vriendin de technische gedeeltes heeft beleefd. Maar uiteindelijk kwam ook zij ongeschonden door de eerste trainingsdag. Voor het avondeten kregen we nog een stukje theorie van Peter, een beetje herhaling van wat Ruud ons eerder al uitgelegd had met zijn map met bochten, dit was verwerkt in een duidelijke uitgebreide excel presentatie. Na het eten nog wat nagepraat met de mensen aan onze tafel, maar door de drukke dag toch nog vroeg richting bedje gegaan. Dag 2. Na het ontbijt kregen we weer presentatie met theorie van Peter. Hierin was ook een leuk filmpje te zien van de franse motorjournalisten die duidelijk lieten zien hoe je de technieken moest toepassen maar ook hoe het voorral niet moest. Hierdoor werd het verhaal van dag 1 nog duidelijker en ik kon niet wachten om weer te vertrekken met de motoren. Het begin van de dag was wat moeizamer dan het einde van dag 1. Ik had even moeite om verder te gaan waar ik de eerste dag gebleven was. Gelukkig zat ik er na een paar kilometer alweer helemaal in. Het toepassen van de op dag 1 geleerde technieken voelde weer als een tweede natuur. En het was echt heerlijk genieten van de route, de combinaties van de bochten die je in de eifel gewend bent. Ergens halverwege hadden we een stop bij een kleine parkeerplaats. Nadat de eerste deelnemer weer zijn feedback had gehad, kregen we de vraag of we een paar keer de geweldige bochten combinaties wilde herhalen. Wat wij natuurlijk dol graag wilde doen. Ik merkte al vrij snel, dat ik zonder te forceren sneller was dan mijn voorganger. Maar omdat er een inhaalverbod was tijdens de training hield ik me netjes in en genoot in van het feit heerlijk achter mijn voorganger te rijden, en te zien hoe hij de technieken net op een andere manier toepaste. Op een wat langer recht stuk begon hij te gebaren dat ik er voorbij moest gaan, en begon hij wat rustiger te rijden, zodat ik het gevoel kreeg dat ik wel moest gaan inhalen. Na een stuk of 4 keer op en neer gereden te hebben gingen we weer verder met de route. Eenmaal aangekomen bij de lunch plek, hebben we heerlijk uitgebreid geluncht. Natuurlijk weer heerlijk duitse snitzel voor niet al te veel geld. Zonder de training was het eten gedurende de twee dagen al een reden om te gaan ;) Na de lunch mocht ik weer voorop. Ik had wel aangegeven wat aan de vermoeide kant te zijn ivm mijn whiplash en een beetje ingekakt te zijn na een lekker lange stop. Ruud legde uit dat het niet om snelheid ging, maar dat ik het technische rijden goed zou gaan toepassen. Dit ging voor mijn gevoel zeer goed, en na een aantal kilometers was ik weer helemaal verlost van het vermoeide gevoel, en kon ik wat meer snelheid maken. Onderweg zag ik een auto onze voorrangsweg naderen, en zakte wat af met mijn snelheid zodat ik altijd zou kunnen reageren op de auto die misschien onverwachts de weg op kon schieten. En ja hoor, na wat duidelijke twijfel te zien in het rijgedrag van de auto, schoot hij voor ons. Op 1 of andere manier raakte ik best wat geïrriteerd van het feit dat de auto voorrang nam. En ging dan ook staand voorbij op mijn XT1200 Super Tenere. Bij de eerst volgende rotonde na zo'n 200 meter remde ik wat af zodat ik even achterom in de auto kon kijken, en na het kijken kon de frustratie los laten omdat de bestuurder waarschijnlijk er niet bewust van was iets fout te doen?? Hierna ging het tempo weer wat omhoog in de bochten, op de rechte stukken heeft dit geen zin, omdat nu eenmaal de max snelheid buiten de bebouwde kom nu eenmaal 100 is. En dat de training nu eenmaal ging om snelheid te behouden in de bochten, en elke bocht op te offeren voor de volgende zodat deze perfect gereden kon worden. Dit alles voelde mij erg gemakkelijk af te gaan. Ik merkte op dat de andere deelnemers wat moeite hadden bij te blijven, maar liet me netjes rustig terug zakken in de dorpen zodat ze weer bij konden komen. Bij de laatste tankstop kreeg ik weer erg goede feedback van onze instructeur. Vooral dat het me te gemakkelijk leek af te gaan, maar dat ik er vooral niet te nonchalant mee moest omgaan. En dat ik moest blijven opletten op de zijwegen en dergelijke. Maar Ruud was erg positief over hoe ik het allemaal heb kunnen oppakken. En dit van mij nooit verwacht had. Ook de andere groepsleden waren zeer positief, dit alles deed me erg goed. Natuurlijk kregen we bij het einde een leuke door onze instructeur getekende certificaat mee. Ook kregen we een kleine samenvatting over ons rijden en opnieuw wat feedback, en het geen waar we weer thuis mee aan de slag konden gaan. Ik was echt zeer verrast dat ik zo veel heb kunnen bijleren de eerste dag. En dat ik dit voor mezelf verder heb kunnen perfectioneren de tweede dag. Hoe deze dagen verlopen waren, had ik nooit durven verwachten. De gezelligheid en de technieken die ik heb mogen leren waren overweldigend. Ik heb zeer veel genoten van deze zeer leerzame training. En dat ik in eerste instantie alleen maar ben mee gegaan voor mijn vriendin, zodat zij zekerder motor zou gaan rijden. Woorden kunnen niet beschrijven hoe deze training echt voor mij was, maar ik heb hopelijk een goede poging gedaan door dit verslag te schijven. Ik ben echt zeer te spreken over Moto-Active, over Peter en zijn team. Voor iedereen die twijfelt om een training te boeken, kan ik echt van harte aanraden dit te doen bij Moto-Active. Ik hoop ook nog vele trainingen bij deze organisatie te mogen boeken. Om maar een quote in dit verslag te gooien..: "a week has seven days, one day is not one of them". Dus voor als je twijfelt, ik zeg boeken die training ;) Hierbij wil ik iedereen bedanken voor het geweldige weekend. De organisatie, de instructeurs, maar natuurlijk ook de gezellige deelnemers die de training compleet maakte. Tot ziens! Jeroen Mijn eerste dag, eerste rit, Vol verwachtingen en hoop dat ik dit weekend veel zou gaan leren, viel diep in het water. De eerste dag gingen we met Arie mee. Ongeacht zijn ervaring als motor agent en zelfstandige als rijschoolhouder, hoopte ik de juiste instructeur gevonden te hebben. Bij het ontmoetingsrondje om de tafel met je eigen groep ben ik ook eerlijk geweest over wie ik ben en wat ik heb. (autisme) Tijdens de route was ik erg onzeker en bang, Het frustreerde me erg dat de garmins van de motorrijders niet gelijk waren. En de rit die ik op zaterdag middag richting het hotel, Voelde ik me niet lekker in mijn vel. Tijdens de drink pauze in het bos, Vroeg arie of ik hem wilde beloven niet meer te remmen in de bochten. Ik ben duidelijk voor hem maar ook voor mezelf geweest, Ik ga niks doen waar ik me niet prettig bij voelde, Ik wil het enkel alleen proberen, Arie heb ik hooguit 20 % van de rit gezien naar het hotel omdat hij ver vooruit reden. Ik ben ontzettend blij dat Roeloff met zijn Transalp achter me reed en Liesbeth met haar transalp voor me reed. Die me nog gedeeltelijk in de gaten hielden voor het geval dat. Dag 2 maakte veel goed door dat Peter me precies wist te raken wat ik nodig had als motorrijder in deze bochten. Ik ben hier erg dankbaar voor. De eerste dag in Nederland heb ik deze techniek op de bochten uitgeoefend waar ik veel kom. Dit ging erg goed en vol vertrouwen. Dus met het geen wat ik de tweede dag geleerd heb, kan ik nu toepassen en hier mee verder op door gaan. Zondag ochtend zijn we rustig vertrokken. Veel moed en zelfvertrouwen bij elkaar geraapt weer op me motor gestapt. Niet ver van het hotel gingen we de heuvel op met veel bochten. Aan t einde moest ik me motor aan de kant zetten en achterop bij Peter. Ik heb nooit bij iemand anders achterop gedurfd behalve bij me vriend. Dit was voor mij een grote stap. We zijn rustig de bochten in gegaan en Peter nam de tijd om tussen de bochten door te vertellen over de bocht. De centrifugale kracht in de bocht gaf bij altijd het gevoel dat ik zou gaan vallen en heb dat volledig geblokkeerd in mijn hoofd. Door peter heb ik deze poort heropend en dit naar een neutraal gevoel kunnen omzetten en hopelijk binnenkort naar een positief gevoel. Nadat we een keer de berg op en af zijn gereden. Zijn we dit gaan herhalen. Ik heb me volledig opengesteld voor wat zou gaan komen. Terug de berg omhoog zagen wij een hertje over de weg. Dit voelde als een geschenk van overwinning. Ik wist niet hoe gauw ik op me motor moest stappen en die bochten moest nemen met de technieken van peter. Deze middag heb ik geleerd om mijn motor anders te gaan gebruiken, (o.a. niet meer alle versnellingen te gebruiken) Mijn houding en me kijktechniek te verbeteren. Het gaf me een goed gevoel om aan het einde van deze dag niet meer bang en onzeker te zijn in de bochten. Ik hoop binnenkort wat 1 op 1 met peter over de bochtentechniek te mogen ervaren en we zien je tips tegemoet. Marit

Verslag van een lastig geval

Inmiddels is mij ruim anderhalf jaar geleden gevraagd om een verslag te maken van de drielandentraining waar ik in September 2014 aan meegedaan heb. Esther boven op de Posbank En al die tijd was ik van plan om er even voor te gaan zitten om een mooi verslagje te schrijven. Maar doordat ik of geen tijd had, of wel tijd maar even geen zin om achter de computer te kruipen bleef het gewoon liggen. Voordeel hiervan is dat we inmiddels dus anderhalf jaar verder zijn en ik inmiddels heel wat meer ervaring heb met Moto Active. Dus laat ik daar gebruik van maken en alles in 1 vertellen. Laat ik wel even beginnen te vertellen hoe ik zo'n lastig geval ben geworden. December 2009 heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en in juni 2010 kreeg ik mijn eerste 'echte' motor. Een Ducati 749. Ik vond mezelf helemaal stoer en voor iemand die nog zo weinig kilometers had gemaakt kon ik er ook nog best op rijden. Toen echter een paar maanden later mijn vriend, Ton, voor mijn neus onderuit ging begon de angst erin te sluipen en begon ik langzaam maar zeker te rijden als een natte krant. In een tergend langzaam tempo begon mijn zelfverzekerdheid weer een beetje omhoog te klimmen, totdat ik in 2013 door vermoeidheid een foutje maakte en onderuitging waarbij ik een rib brak. In 1 klap was de onzekerheid weer terug, maar ik gaf de moed niet op en stapte toen ik weer hersteld was gewoon weer op de motor. Alleen bleef ik rijden als een natte krant. Maart 2014 met mijn zwager en Ton een motorritje naar de Posbank in Arnhem, bij de eerste bocht lag ik al om, gelukkig alleen maar schade aan mijn motor en een zwaar gekneusd ego. Maar koppig als ik kan zijn, ik bleef rijden. Vlak daarna ruilde Ton zijn Aprilia RSV Mille in voor een Aprilia Tuono en nadat ik er een klein stukje op gereden had wilde ik er ook zo 1, ik dacht dat het dé oplossing voor mijn problemen zou zijn. Niets was minder waar. Binnen no-time lag ik weer op mijn plaat. Zo ben ik dus een lastig geval geworden. Maar we zijn er nog niet. Hier is wel waar Moto Active deel gaat maken van mijn verhaal. Ton was ervan overtuigd dat ik een bergtraining moest gaan doen. Hij had er zelf al 1 gedaan en wist zeker dat ik er heel veel aan zou hebben. Dus we gaven ons op voor de drielandentraining in september 2014. En naarmate de datum dichterbij kwam, begonnen de nachtmerries. Doordat ik gevallen was op de Posbank had ik een hele grote angst opgebouwd voor haarspeldbochten en dat ik haarspeldbochten met de training moest gaan rijden was 1 ding dat zeker was. Tot een dag voor vertrek probeerde ik van alles en nog wat te verzinnen om niet mee te hoeven want ik was echt bang. Maar ik ben toch gewoon gegaan. Ik ben ook niet echt een mensen-mens, dus drie dagen met allemaal vreemde mensen om moeten gaan zag ik ook best tegen op. Maar bij aankomst in Venlo, was dat stukje angst als snel verminderd. De ontvangst was heel warm en het voelde ook echt alsof je in een grote familie terecht kwam. Ik kwam in de groep met rustige rijders en daar was ik ook op mijn plaats. Helaas ging het met het oefenen van de bijzondere verrichtingen al mis. Ik moest een klein rondje rijden en denk dat ik in mijn rem kneep of zoiets maar ik eindigde in ieder geval op de grond. Ik werd heel goed opgevangen en zat binnen no-time weer op mijn motor. De theorie die we tijdens de training kregen, was heel duidelijk en helder en alleen dat zorgde er al voor dat ik wat zekerder op mijn motor zat. De avonden waren ook heel gezellig, natuurlijk heb je niet aansluiting met iedereen, daar is zo'n groep ook te groot voor maar er zijn wel mooie vriendschappen ontstaan. Ondanks dat ik op de laatste dag van de training er weer bij ging liggen had ik er wel een goed gevoel aan over gehouden en ik was er ook zeker beter door gaan rijden. Ook kwamen we tot de conclusie dat de Tuono geen juiste motor voor mij was. Veel te eigenwijs voor mij ik zou beter een wat vriendelijkere motor kunnen gaan rijden. Helaas lieten op dat moment de financiën het niet toe om een andere motor aan te schaffen. Maart 2015, de openingsrit van Moto Active. Ondanks de slechte weersverwachting had ik er ontzettend veel zin in, lekker motorrijden en iedereen weer zien. Het weer was echt waardeloos, gigantisch veel regen gezien die dag. De rit zou eindigen op jawel de Posbank. Maar ik had de drielanden training gehad en ondanks dat ik er gigantisch tegenop zag was ik toch van plan om hem te rijden. Maar helaas, toch te paniekerig en het ging weer mis! Lichamelijk gelukkig alleen wat blauwe plekken maar mijn motor kon niet meer verder rijden. Ik zelf trouwens ook niet, want ik was te veel van slag. Het team van Moto Active ving me weer fantastisch op. Mijn motor en ik werden in de bus geplaatst en thuisgebracht. De Tuono ging de deur uit en daar kwam een BMW F-650 GS voor terug. Dat scheelde al een heel stuk. Mijn vriend, Ton heeft me afgelopen zomer ook heel goed geholpen door met me naar het Sauerland en de Eifel te gaan en me letterlijk door iedere bocht heen te praten. En toen in September 2015 weer een training bij Moto Active. De driedaagse training in de Eifel. Eigenlijk was er geen plek voor Ton en mij, maar Peter en Katja hebben echt hun best gedaan om ons toch mee te krijgen en dat was ook gelukt! Ik zag er weer heel erg tegenop, maar Peter heeft me er echt fantastisch doorheen geholpen. Katja en ik hadden van Cardo's gewisseld en zo heeft Peter al pratend van een 'lastig geval' iemand gemaakt, die nog veel kan leren maar in ieder geval weer durft te rijden. And last but not least. 19 maart 2016 de openingsrit van Moto Active. De BMW is inmiddels (op 18 maart 2016) ingeruild voor een Yamaha MT-07, omdat ik de BMW steeds liet vallen doordat die nogal topzwaar is. Wederom had ik er enorm veel zin in ondanks dat het koud was. Lekker motorrijden op mijn nieuwe motor en weer iedereen zien. En de rit eindigde wederom op de Posbank. Ondanks dat ik wist dat ik inmiddels haarspeldbochten kon rijden, zag ik er toch weer erg tegenop want het was me nog nooit gelukt om hem uit te rijden. Maar met Ton kletsend in mijn oor is het me gelukt en eerlijk gezegd ging het ook best makkelijk. Op het eindpunt aangekomen, werd ik met applaus onthaald en voelde ik ook hoe blij iedereen voor me was. Peter, Katja, Ruud, Maureen en de rest van Team Moto Active, Enorm bedankt voor wat ik allemaal van jullie geleerd heb, en wat ik nog ga leren. En vooral ook bedankt voor jullie warmte, jullie weten echt hoe je iemand weer vertrouwen moet geven. Helemaal Top! En 2 en 3 april zijn Ton en ik weer van de Partij! Met vriendelijke motorgroet, Esther.

2 t/m 4 mei 2015

Thuisgekomen zag ik dat ik nu 12x ben mee geweest (..), dit was de 10e keer Eifel en naar Italië ben ik 2x mee geweest. Direct vanaf het halen van m'n rijbewijs in 2008 ben ik deze trainingen gaan volgen en ik heb er in korte tijd enorm veel van geleerd, en dan vooral dat je met alleen een rijbewijs in je zak eigenlijk nog niet veel kan... Dit keer ging ik mee om m'n zoon Thomas, die 2 jaar heeft moeten wachten tot ie eindelijk op mijn KTM mocht rijden, te laten zien hoe leuk en leerzaam het is om een training met Moto-Active te doen. Daarnaast om hem te laten zien dat je "sneller en toch veilig" kan leren rijden. Gezien mijn ervaringen wist ik dat hij in goede handen zou zijn. Er wordt goed naar je gekeken en gezorgd dat je in een lang weekend enorme stappen kunt maken! Thomas heeft inderdaad die enorme stap gemaakt (bedankt Peter) en gaat nu de bekende bochten in NL opnieuw aansnijden maar dan op de M-A manier dus lang "hoog blijven"! Zelf heb ik ook weer een stapje gemaakt, niet in de laatste plaats dankzij de leuke, snelle groep waarin ik het prima naar m'n zin had. Bedankt team M-A voor jullie goede organisatie en zorgen en tot een volgende keer. Frank Mooie training, gezellig en een goed hotel ga zo door!!!! Jac De aanpak en persoonlijke begeleiding is top. In de regen rijden is niet mijn ding maar, de zondagmiddag gaf oefening genoeg. Doordat Ruud mij daar zeer goed in begeleide heb ik nog nooit zo vlot en ontspannen gereden. Daarnaast ben ik in zijn geheel op een hoger niveau gaan rijden. Mensen van Moto Active bedankt voor deze leerzame en gezellige dagen. Claas

3 t/m 6 april 2015

Hoewel het een koud Paasweekend was heb ik weer een fijn weekend achter de rug. Maar, je hebt motorweer en mooi motorweer. En als je je eisen niet zo hoog stelt is het altijd mooi weer en gezellig. De mooie routes zouden nog mooier zijn geweest met mooi weer. Heerlijke snelle stukken erbij maar ook de wat meer technische en uitdagende stukjes zijn inbegrepen. Kortom: er zit voor iedereen iets bij waar je goed, of nog beter, kan leren om met je motor om te gaan. Prettig om met jullie op te trekken en ik heb goed de gelegenheid gehad om aan mijn nieuwe KTM 1190 Adventure in de bergen te wennen. Tot in Italië! Rob Genoten van de gereden routes en training en daarbij ook goed inzicht gekregen in de vaardigheden waarin ik tekort schiet en wat ik daaraan moet doen. Michaël

6 tot en met 8 september 2014 (Drielandentraining)

Ton: Het was een super gezellig en leerzaam weekend. Ik heb fijne mensen ontmoet en heerlijk gereden. Tot volgend seizoen! Michel: Dit was alweer de 5e keer dat ik bij Peter en zijn team een bergtraining heb gevolgd, maar zeker niet de laatste keer wat mij betreft want ook deze keer heb ik weer veel bijgeleerd, was het erg gezellig en heb ik me uitstekend vermaakt. Bedankt! Peter: Het is fijn met een professionele club op pad te zijn. Geen zorgen over pauzeplaatsen en eetgelegenheden. Overal een gedekte tafel. Hotel best in orde. Beetje weinig wifi, maar wel een goedgevulde bar. Ben benieuwd naar het programma voor 2015. Patrick: De ochtend dat ik kennis maakte met de groep werd mij al snel duidelijk dat een aantal mensen elkaar kent van eerdere trainingen. Desondanks was er een hele "open" sfeer en was het ontzettend leuk om met de mensen op te trekken. De groepen waren goed ingedeeld en het reed prettig samen in de groep. Moto Active heeft aandacht voor sociaal contact en dat geeft zo een training net dat beetje extra wat het nodig heeft om een onvergetelijk weekend te worden. Top gedaan. Tot de volgende keer! Sandor: Ondanks het feit dat ik geen fan ben van het rijden met 'vreemde' mensen heb ik mij uitstekend vermaakt met de vele leuke mensen. De routes waren fantastisch en ik heb bepaalde mooie stukken (her)ontdekt. De opbouwende kritiek van Peter zetten je ook na de training nog regelmatig aan tot overdenking.

13 juni - 21 juni (Vercors Frankrijk)

Het begint saai en voorspelbaar te worden. Alle afspraken worden nagekomen, de voorbereidingen zijn voortreffelijk. Het hotel was goed en de keuken nog beter. Het gezelschap was goed op elkaar ingespeeld. Veel gelachen, maar ook zorgen gedeeld. Sport verbroederd (voetbal) maar motorrijden ook! Fantastische routes en goed gekozen pauzelocaties. Alle deelnemers: bedankt voor jullie prettige gezelschap. De organisatie: chapeau! (Om maar eens een Frans woord te gebruiken.) Peter Enorm genoten van de training, mooie bochten, natuur is prachtig, heerlijk eten. Fijn die gedrevenheid en de kennis/kunde van de instructeurs. Wim Na mijn schuiver op het circuit in Lelystad heb ik hier uitgebreid kunnen oefenen en vragen stellen en het vertrouwen in de motor en banden teruggekregen. Rij nu iets meer binnen mijn kunnen dan voorheen, maar durf wel weer gewoon snel de bocht door. Paul

29 mei – 1 juni

Met 30 jaar en meer dan 300.000 km motorervaring werd het hoog tijd om nu eens echt de training in te gaan. Ervaring is mooi, maar je wordt op den duur je eigen belemmering. Ruud heeft dat scherp gezien en mij voorzien van veel nieuwe inzichten. Ik heb bewondering voor zijn waarneming, de manier waarop hij de dingen uitlegt en natuurlijk ook dat hij wel erg hard elke bocht kan nemen. Tijdens de training werd ik steeds op een positieve manier uitgedaagd, maar altijd binnen de grenzen van mijn eigen kunnen. Kortom, hier heb ik echt wat aan. Bovendien is alles door Moto Active heel goed georganiseerd. Dat geldt voor de locaties, de routes, de presentaties en de foto's. Nog eens? Ja. Jan

29 mei – 1 juni

Voor mij was dit de derde keer dat ik met Peter de cursus heb gedaan. Een weekend waarin veel geleerd word over bochten rijden , met goede bekwame instructeurs. Gerrit

29 mei – 1 juni

Beste Peter, wij zijn nu voor de 3e maal mee geweest. Je hebt hele goeie instructeurs die bij alle groepen betrokken zijn geweest voor vragen en tips, maar ook de gezelligheid is zeer belangrijk en dat was er zeker. Jullie waarderen iedereen en trekken één lijn en jullie stralen rust uit. We hadden ook een hele leuke groep en daar wil ik (Hélène) Peter (instructeur) en Gérard nog speciaal voor bedanken. Het waren vaak de kleine woorden die mij goed deden. Iedere motorrijder moet zo een bergtraining volgen. Team Moto Active, bedankt voor alles. Arthur, misschien zien we jou volgend jaar weer. Hélène

29 mei – 1 juni

Was een geweldig weekend, maar dat kon ook niet anders met het mooie weer en Ruud als instructeur en geweldige motorrijder, het tempo zat er (dus) goed in, heb veel geleerd, o.a. ver en nog verder kijken!!!! De groep was gezellig en het droge weer verhoogde het vertrouwen in de bochten positief, kortom het was een geslaagd weekend. Hans

29 mei – 1 juni

Dit zou iedere motorrijder moeten doen. Jeroen

10-12 mei

De trainer was erg geduldig en rustig. Erg prettig om ''les'' van te krijgen, zonder dat je het idee krijgt dat je veel fout doet. Opbouwende kritiek. Vooral bij het rijden van de ideale lijn heb ik veel van hem geleerd. De weg leren lezen. Stefan

10-12 mei

Zaterdag 10 mei was het weer zover; we mochten weer deelnemen aan een bergtraining van Moto Active. Het enthousiasme van de organisatie werkt aanstekelijk, en zelfs als het weer wat tegenvalt wordt er het mooiste van gemaakt. Het weekend was weer ideaal om eerder opgedane kennis te verversen, en nog eens op scherp te worden gezet. Moto Active, wederom bedankt! Edwin

3-5 mei

Ondanks dat dit mijn vierde bergtraining was, en dit de éérste bij Moto Active is het mij zeker niet tegen gevallen heb toch nog het een en ander bijgeleerd, had nu wel een héle andere motor bij me als die andere trainingen dit was natuurlijk wennen, maar de handelingen blijven hetzelfde. Mijn trainer Peter Dijkstra kon het zeer goed overbrengen wat hij bedoelde, omdat onze groep niet groot was kon iedereen lang voorop rijden, en optimaal zijn instructies proberen uit te voeren. Over één balk rijden was een hele ervaring. Je krijgt iedere dag genoeg de gelegenheid om bepaalde mooie bochten op en neer te rijden zodat je het sneller onder de knie krijgt. Dit wordt als zeer prettig ervaren door iedereen en daar staat dan natuurlijk Michel de fotograaf in een van die bochten om alles vast te leggen. Team Moto Active bedankt voor deze leerzame dagen. Peter

3-5 mei

Ik vind de aanpak en persoonlijke begeleiding erg goed. Cavit

3-5 mei

Weer een fijne training gehad met super weer, veel bochtjes en met een gezellige niet te grote groep. Doordat de groep niet zo groot is krijgt men veel aandacht van de instructeur en toch weer wat geleerd. Tot volgende keer!! Jac

18 - 21 april 2014 (Paasweekend)

Ooit mijn rijbewijs gehaald met een oefenvergunning. Ik heb mijzelf het motorrijden geleerd en stuurde mijn motor vooral vanuit de heup. Het gevolg was dus een zwierige rijstijl. 1e dag werd pas echt leuk toen ik als laatste mocht voorrijden. Peter heeft mij gewezen op mijn fouten en aangegeven hoe dit te verbeteren. 2e dag in een rustig tempo aan mijn bochtentechniek gewerkt. 3e dag mocht ik met Ruud en Maureen rijden en het geleerde in praktijk brengen. Het tempo lag nu veel hoger en Ruud heeft mij ondertussen veel geleerd. GE-WEL-DI-GE ervaring. 4e dag met een gevoel van euforie richting huis. Na dit machtig mooie weekend weet ik dat het stuur niet alleen dient voor de knoppen en de hendels. Dankzij Peter en Ruud neem ik de bochten nu strak en in een nog hoger tempo. Kortom, ik heb deze cursus gevolgd om op een prettige manier aan mijn rijtechniek te werken en heb dus meer dan waar voor mijn geld gekregen. Hierbij was het ook nog eens heel gezellig in een prima accommodatie. Feike.

18 - 21 april 2014 (Paasweekend)

Bedankt voor weer een super motor-weekend! Ik heb genoten van de mooie en leuke routes, veel geleerd van de uitstekende instructie en de opbouw van de training (theorie - meteen in praktijk brengen - feedback), en het vooral heel goed naar mijn zin gehad. Goede organisatie en leuke sfeer, en op 'vakantie'-cursus met de motor brengt een hele dosis plezier in het motorrijden, haal weer meer uit mijn motor en mezelf! Bedankt! Sanne

18 - 21 april 2014 (Paasweekend)

k vond het doodeng de cursus en was zo onzeker, maar iedereen was zo lief voor mij en gaven mij echt een goed gevoel en goeie begeleiding. Ik heb echt een top weekend gehad en heel veel geleerd. Bedankt en tot de volgende training. Danielle

18 - 21 april 2014 (Paasweekend)

En toen ging ik op bergtraining in de Eifel...... Ik had al best wat weekenden/vakanties mee gemaakt in de bergen en dat was altijd wel prettig rijden en genieten. Maar nu was er een "doel"; Onder toeziend oog van een instructeur werd mijn rijstijl beoordeeld en werd mijn kennis op de hoogte gebracht met theorie-presentaties en praktijkvoorbeelden tijdens de stops. Ik werd zelf op een aantal "punten" gewezen door de instructeur die er in de loop der jaren ingeslopen waren. En door de kennis van het Moto Active Team ben ik me daar bewust van geworden. Nu zal ik mijn opgedane kennis zelf in de praktijk moeten brengen om het motorrijden nog leuker en makkelijker te maken. Al met al was het voor mij een leerzaam weekend !! Raymond

18 - 21 april 2014 (Paasweekend)

Peter, Ik was op de eerste dag van de motortraining 66 jaar geworden, als ik instructeur zou zijn zou ik denken laat die man nog maar enkele jaren aansukkelen! Maar ik heb er bewondering voor dat je toch alles in het werk stelt om het mij te leren en niets is je daarbij te veel, ik ben bijna twee meter lang en 120 kilo zwaar maar je neemt me toch mee achterop je motor om mij de juiste lijnen te laten zien, en wanneer het gas er weer op moet door een bocht! Daarna zie je er ook nog niet tegenop op om bij mij achterop te stappen om het in de praktijk te brengen, jij wilt gewoon iedereen het motorrijden leren. Ik heb heel veel bewondering voor je! Mvg Hans van Wijk

Circuitdag 28 maart 2014

Ik heb het als zinvol ervaren om het motorseizoen te beginnen met het bij- en fijnslijpen van de techniek en voertuigbeheersing zonder hinder van ander verkeer te hebben. Voldoende afwisseling van aandachtspunten. Ook voor de motorrijders die al langer rijden aan te bevelen. 

Kortom: het is een zinvolle dagbesteding.

Rob