Skip to main content

De beste motorbandjes

Wat zijn de beste motorbanden?

Eén van de meeste vragen aan de bar van een gemiddelde motorclub is ‘welke banden gebruik jij op de motor?’ Ook tijdens onze motortrainingen komt deze vraag vaak naar voren.

Banden zijn een bijzonder belangrijk onderdeel van je motorfiets, waarbij duidelijk is dat er goede maar ook slechte verhalen de ronde doen. Dat banden meer zijn dan zwart en rond, weten we wel, alhoewel wij ook al eens mensen hebben meegemaakt voor wie elke band eender is.

Check de leeftijd van de band

Eerst maar eens de belangrijkste wetenswaardigheden. Het rubber is aan veroudering onderhevig. Check dus even de viercijferige code die op de wang van je band te vinden is. De eerste twee geven de productieweek aan, de laatste twee het productiejaar. Gemiddeld genomen zal een band die ouder is dan vijf jaar beduidend minder presteren dan een jonge band.

Kijk naar de profieldiepte van de band

De wettelijke minimale profieldiepte van een motorband is 1 mm, ten opzichte van een auto 1,6 mm. Je zou denken dat juist omdat een motor maar twee wielen heeft, het veiliger is dat de minimale eis juist boven die van een auto zou moeten zijn. Het is echter de ronding van de band die tot wel 85% zorgt voor de afvoer van water bij nat wegdek. Gemiddeld genomen doet het profiel dus aanmerkelijk minder dan je zou denken, al wil de motorzaak je vaak anders doen geloven. Dit is ook de reden dat aquaplaning bij motoren pas bij zeer hoge snelheden een rol gaat spelen.

Vervang vaker bij veel snelweggebruik

Vervang je banden vaker als je veel alleen rechtuit slijtage hebt. Een ronde band geeft zoveel meer motorplezier.

Nieuwe band?

Dan altijd de eerste 50 tot 100 km rekening houden met het nog aanwezige gladde lossingsmiddel vanuit het productieproces van de band. Al zijn er ook al merken die wel banden leveren waarbij het lossingsmiddel van nieuw af aan afwezig is. Waarschijnlijk worden die banden in tefal mallen gemaakt …

Maar wat is nu de beste band?

Maar nu het antwoord op de vraag bovenaan van dit stukje. Wat is de beste band?

Ik kijk altijd reikhalzend uit naar de bandentest van het motorblad Motoplus, onderdeel van het nog grotere Motorrad. Deze testen zijn erg realistisch opgebouwd en ook de testers hebben kennis van zaken. De innovatie bij motorbanden is gigantisch en daarom ook dat het elk jaar weer zin heeft om de verschillende bandentypes met elkaar te vergelijken.

Het laat ook gelijk zien hoe weinig de A merken zich van elkaar ontlopen. Maar de band die het ene jaar met kop en schouders boven de rest uitsteekt, kan maar zo bijna achteraan eindigen in het jaar erop.

Je kunt jezelf de vraag stellen of je de nummer 1 uit de test moet kopen. Ben je een mooi weer rijder, dan spelen prestaties op nat gewoon wat minder. Of je kiest voor een mooie aanbieding qua prijs. Net als dat de motor vaak meer kan dan zijn berijder, geldt dit ook voor de banden en berijder.

Met andere woorden, lees een bandentest kritisch en laat je bandenkeuze aansluiten bij je rijstijl en -omstandigheden. Je hoeft nu niet meer aan de tap van de motorclub te vragen wat de beste keuze is. Je leest het voor de sportbanden in Motoplus nummer 7/22, voor de toerbanden in Motoplus 8/22 en de all-roadbanden in Motoplus 9/22.

Leave a Reply